پوست و موی سالم با بیوتین

پوست و موی سالم با بیوتین

بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب و از خانواده ویتامینهای گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H میشناسند. شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین میتواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایهای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخنهاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تامین میکند. از اینرو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان میدهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژهای برای همه بدن دارد. درواقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف شده به انرژی را امکان پذیر میکند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخنها و چشمهای سالم دارد.

بیوتین

پوست و موی سالم با بیوتین

بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب و از خانواده ویتامینهای گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H میشناسند. شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین میتواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایهای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخنهاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تامین میکند. از اینرو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان میدهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژهای برای همه بدن دارد. درواقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف شده به انرژی را امکان پذیر میکند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخنها و چشمهای سالم دارد.

کاهش ریزش مو

محققان دانشگاه مریلند در مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیدهاند که کمبود بیوتین میتواند به نازک شدن، شکنندگی و دوشاخه شدن موها و همچنین ریزش آنها منجر شود. با توجه به اینکه بیوتین در گروه ویتامینهای B قرار دارد، به حفظ سلامت موها کمک میکند. این درحالی است که اگر موها سلامت مطلوبی نداشته نباشند، به راحتی حالت شکننده پیدا میکنند و بیشتر از میزان عادی میریزند. بعضی خانمها در دوران بارداری یا پس از زایمان با ریزش موها مواجه میشوند، اما نمیدانند بیوتین میتواند به کاهش این نوع ریزش مو کمک کند. انجمن بارداری آمریکا (APA)، این اثرگذاری را تایید کرده است.


درمان اختلالهای مو

به گفته محققان دانشگاه مریلند، بیوتین برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلوپسی مفید و موثر است. آلوپسی، یکی از اختلالهای مو محسوب میشود که میتواند با ریزش مو در قسمتهای خاصی از سر یا ریزش سرتاسری همراه شود. این درحالی است که اگر دریافت بیوتین در مواقع مبارزه با بیماریهای خاص مانند آلوپسی، با مصرف کلوبتازول پروپیونات موضعی و زینک همراه شود، اثربخشی بیوتین به بالاترین حد خودش میرسد.


تقویت موها

دانشمندان دانشگاه مریلند تایید کردهاند بیوتین برای تقویت موها واقعا اثربخشی قابلتوجهی دارد. درواقع، دریافت بیوتین از طریق مکملها یا حتی استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین میتواند به از بین بردن خشکی موها و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کند و درنتیجه مانع ریزش موها شود. توجه داشته باشید وقتی فولیکولهای موها به واسطه پوسته های سر مسدود میشوند، روند رشد موها نیز مختل میشود. بنابراین، مطمئن شدن از اینکه پوست سرتان از سلامت لازم برخوردار است، واقعا برای سلامت موهایتان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینها، بیوتین به افزایش حجم موها نیز کمک میکند.


کمک به رشد موها

بیوتین، مکمل فوق العاده قدرتمندی است که میتواند کمبود ویتامینهای B را جبران کند و امروزه در مکملهای مختلفی با هدف کمک رسانی به رشد بهتر و کاملتر موها مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج مطالعات علمی نشان داده اند دریافت بیوتین مورد نیاز بدن کنار ویتامینهای ضروری دیگر، کیفیت رشد موها را واقعا بالاتر میبرد زیرا سلامت فولیکولهای مو، سلامت پوست سر و سلامت سلولهای مو را تقویت میکند.


زمان مصرف بیوتین

مصرف بیوتین برای بعضی افراد، در ساعات صبح اولویت دارد و برای بعضی دیگر هم مصرف آن پیش از خواب شبانه مناسب است. با اینحال، بیوتین نوعی ترکیب محلول در آب است و درنتیجه میتوان از آن در هر ساعتی از روز استفاده کرد و به نتیجه هم مطلوبی رسید.


منابع غذایی این ویتامین

از آنجایی که مواد غذایی حاوی بیوتین در دسترس هستند، گاهی گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه میتواند کمبود بیوتین را جبران کند و به مرور زمان، میزان ریزش موها که در اثر کمبود این ریز مغذی مهم ایجاد شده، کاهش دهد. مهمترین مواد غذایی که مقادیر مناسبی از بیوتین را در خود جا داده اند، شامل جگر سیاه، قلوه، زرده تخم مرغ، بادام، بادام زمینی، گردو، دانه سویا، غلات سبوسدار، موز، گلکلم و قارچ میشوند. بهتر است بدانید حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین میتواند میزان بیوتین موجود در آنها را کاهش دهد. از اینرو، توصیه میشود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارتدهی مصرف شوند.

BIOTIN

نیاز روزانه بدن

براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، افراد سالمی که دچار کمبود بیوتین نیستند، نیازی به دریافت مکمل این ویتامین ندارند و میتوانند از طریق مواد غذایی، بیوتین کافی برای بدن خود تامین کنند. به طور کلی، تمام افراد بالای ۱۰ سال باید روزانه ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بیوتین در طول روز دریافت کنند. این رقم برای کودکان زیر ۳ سال ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم، برای کودکان ۴ تا ۶ سال ۲۵ میکروگرم و برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال ۳۰ میکروگرم است. خانمهای باردار و شیرده نیاز به دریافت بیوتین بالاتری دارند و باید در مورد مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنند. از آنجایی که بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب است، مازاد آن از طریق ادرار از بدن دفع میشود و معمولا مشکلی از نظر مصرف بیش از حد برای فرد ایجاد نمیشود.


ریزش موها چقدر پس از مصرف بیوتین، کاهش مییابد؟

اگر ریزش موهای شما تنها به دلیل کمبود بیوتین در بدن باشد، شما میتوانید با نظر پزشک معالجتان مصرف مکملهای حاوی بیوتین را شروع کنید. نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی روی هزاران بیمار دچار ریزش موی ناشی از کمبود بیوتین انجام شده، نشان میدهند کاهش ریزش موها با مصرف مکمل بیوتین حداقل ۳ ماه طول میکشد؛ یعنی در صورت مصرف مکمل بیوتین باید صبور باشید و حداقل یک دوره ۹۰ روزه را برای دیدن نتایج اولیه بگذرانید. اگر میخواهید کمبود بیوتین را تنها با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین جبران کنید، باید کمی تحمل خود را بالاتر ببرید و حدود ۴ تا ۶ ماه زمان برای کاهش ریزش موها در نظر بگیرید. افرادی که تنها به مصرف غذاهای حاوی بیوتین اکتفا میکنند، باید به صورت روزانه حداقل ۳ منبع غذایی حاوی بیوتین مصرف کنند.


دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)