خواص روغن کالاندولا

روغن کالاندولا یک روغن گیاهی طبیعی می باشد که از گل های ماریگلد گرفته می شود. از این روغن معمولا به عنوان یک درمان مکمل یا جایگزین استفاده می شود. خواص روغن کالاندولا برای پوست شامل : ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتری، که می تواند در بهبود زخم ها، تسکین اگزما و تسکین بثورات ایجاد شده توسط پزشک مفید باشد.

روغن کالاندولا یک روغن گیاهی طبیعی می باشد که از گل های ماریگلد گرفته می شود. از این روغن معمولا به عنوان یک درمان مکمل یا جایگزین استفاده می شود. خواص روغن کالاندولا برای پوست شامل : ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتری، که می تواند در بهبود زخم ها، تسکین اگزما و تسکین بثورات ایجاد شده توسط پزشک مفید باشد.

روغن کالاندولا چیست؟

روغن کالاندولا یا روغن گل همیشه بهار یکی از روغن های گیاهی طبیعی است که از گل های گیاه گل همیشه بهار به دست می آید و اغلب به عنوان درمان مکمل در برخی بیماری ها به خصوص مشکلات پوستی از آن استفاده می شود.


روغن کالاندولا با خیساندن گلبرگ های گل همیشه بهار در یک روغن حامل به دست می آید. این روغن چه به تنهایی یا به عنوان ماده اولیه برای تولید پمادها، کرم ها یا مرهم ها و همچنین تنتور، دمنوش یا کپسول قابل استفاده می باشد.


خواص روغن کالاندولا برای پوست

1. ضد آفتاب طبیعی

روغن کالاندولا دارای 8.36 SPF است، این روغن از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کرده و تاثیر خوبی در کاهش آسیب های پوستی و آفتاب سوختگی ناشی از آن دارد، همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.


به همین دلیل از این روغن به عنوان یکی از مواد اولیه در برخی کرم های ضد آفتاب استفاده می شود.


2. درمان زخم ها

روغن کالاندولا فرایند درمان زخم را تسریع کرده و به بهبود علائم زخم از جمله قرمزی، ورم و کبودی ها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده استفاده همزمان این روغن با سایر داروهای پزشکی تجویز شده می تواند تاثیر بیشتری نسبت به استفاده صرف از داروها روی بهبود زخم داشته باشد.


3. آکنه و جوش

برخی افراد از روغن کالاندولا برای درمان آکنه و جوش استفاده می کنند، به نظر می رسد عصاره کالاندولا برای پیشگیری و درمان آکنه ولگاریس – همان جوش های معمولی روی صورت – مفید است.

برای این منظور می توانید صورت خود را با پاک کننده کالاندولا بشویید یا کرم یا روغن کالاندولا را روی کل صورت و یا تنها روی نواحی مستعد جوش اعمال کنید.

استفاده از ماسک صورت کالاندولا (یک بار در هفته) نیز می تواند به درمان جوش و آکنه کمک کند.


4. اگزما

برخی افراد معتقدند استفاده از روغن کالاندولا برای کاهش علائم اگزمای آن ها مفید بوده است.

این روغن به تسکین درد ناشی از درماتیت در افرادی که پرتو درمانی سرطان سینه انجام می دهند نیز کمک کرده است.


5. جوش پوشک نوزادان

روغن کالاندولا برای درمان جوش ناشی از پوشک روی پوست حساس نوزادان مفید است و در این مورد حتی بهتر از کرم آلوئه ورا عمل می کند.

برای درمان جوش پوشک می توانید چند بار در روز اندکی از این روغن را به تنهایی یا پس از ترکیب با آلوئه ورا به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.


6. پسوریازیس

خاصیت کالاندولا در درمان زخم ها این روغن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای کاهش علائم پسوریازیس تبدیل کرده است.

اگر از بیماری پسوریازیس رنج می برید می توانید روزی چند مرتبه از روغن کالاندولا یا بالم – نوعی مرهم رقیق یا پماد پوستی – آن روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.


7. سلامت و زیبایی پوست

روغن کالاندولا با آب رسانی و افزایش استحکام و سفت کردن پوست به بهبود ظاهر و زیبایی پوست کمک زیادی می کند. توصیه می شود دو بار در روز مقداری روغن یا کرم کالاندولا روی پوست خود بمالید.


علاوه بر آن چه گفته شد این روغن احتمالا برای درمان درماتیت تماسی ناشی از تماس پوست با گیاه پیچک سمی مفید می باشد.


عوارض جانبیروغن کالاندولا:

به طور کلی کالاندولا بی خطر محسوب می شود اما قبل از استفاده باید به چند نکته توجه داشته باشید:


اگر به گیاهان خانواده کاسنیان حساسیت دارید از کالاندولا اجتناب کنید

در صورت بارداری یا شیردهی از کالاندولا استفاده نکنید زیرا هنوز مشخص نشده این گیاه و محصولات آن برای این گروه ایمن است یا خیر.

حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی های برنامه ریزی شده از مصرف کالاندولا خوراکی اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث خواب آلودگی شود.

از مصرف خوراکی کالاندولا به همراه هر نوع داروی آرام بخش اجتناب کنید.

قبل از استفاده از روغن کالاندولا حتما با پزشک درباره مشکلی که قصد درمان آن را دارید مشورت کنید.

قبل از استفاده تست حساسیت پوستی انجام دهید.

سایر روغن های مفید برای پوست

روغن کالاندولا تنها یکی از صدها روغن گیاهی مفید برای پوست می باشد، برخی روغن های مشهوری که به تنهایی یا داخل محصولات آرایشی بهداشتی می توانید برای بهبود ظاهر پوست خود استفاده کنید عبارتند از:


روغن درخت چای

روغن نارگیل

آلوئه ورا

روغن آرگان

روغن کرچک

روغن جوجوبا

سرکه سیب

شی باتر

روغن بادام

روغن آووکادو


دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)