نفخ

سیستم گوارشی 

ممکن است این طور به نظر رسد که گوارش فقط در معده ی شما اتفاق می افتد. اما گوارش فرآیندی طولانی است که ارگان های مختلفی را درگیر می کند. همه ی آن ها در کنار هم دستگاه گوارش را شکل می دهند. 

فرآیند گوارش از دهان شما آغاز می شود، جایی که بزاق دهان وقتی غذا را می جوید آن را خرد می کند. زمانی که غذا رو قورت می دهید، غذای جویده شده به مری می رود؛ یک لوله که گلوی شما را به معده وصل می کند. عضله های مری، غذا را به پایین فشار می دهند تا به یک دریچه برسد که باز می شود و اجازه می دهد غذا به معده برود. 

در معده، غذا با اسید معده شکسته می شود. پس از آن به روده ی کوچک می رود که در آن جا آب گوارشی که از اندام هایی مثل پانکرآس و کیسه صفرا می آید باعث می شود غذا شکسته تر شود و مواد مغذی آن جذب می شود. هر آن چه که باقی مانده است به روده ی بزرگ می رود. روده ی بزرگ آب را جذب می کند و باقی مانده توسط روده و مقعد دفع می شود. 

مشکلات گوارشی در هر جایی از این مسیر طولانی ممکن است اتفاق بیافتد. 



نکاتی مربوط به سلامتی دستگاه‌ گوارش

از گاز معده که مارا شرمنده می کند تا سوزش معده که اذیت کننده است، هر کسی از زمانی به زمان دیگر با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کند. 

خبر خوب آن است که برای بسیاری از این مشکلات راه حل هایی وجود دارد. یاد بگیرید که چه چیزی باعث این درد و ناراحتی شده است، چگونه از این مشکلات جلوگیری و آن ها را مدیریت کنید و باید چه سوال هایی از داروساز و پزشک بپرسید. 


سیستم گوارشی 

ممکن است این طور به نظر رسد که گوارش فقط در معده ی شما اتفاق می افتد. اما گوارش فرآیندی طولانی است که ارگان های مختلفی را درگیر می کند. همه ی آن ها در کنار هم دستگاه گوارش را شکل می دهند. 

فرآیند گوارش از دهان شما آغاز می شود، جایی که بزاق دهان وقتی غذا را می جوید آن را خرد می کند. زمانی که غذا رو قورت می دهید، غذای جویده شده به مری می رود؛ یک لوله که گلوی شما را به معده وصل می کند. عضله های مری، غذا را به پایین فشار می دهند تا به یک دریچه برسد که باز می شود و اجازه می دهد غذا به معده برود. 

در معده، غذا با اسید معده شکسته می شود. پس از آن به روده ی کوچک می رود که در آن جا آب گوارشی که از اندام هایی مثل پانکرآس و کیسه صفرا می آید باعث می شود غذا شکسته تر شود و مواد مغذی آن جذب می شود. هر آن چه که باقی مانده است به روده ی بزرگ می رود. روده ی بزرگ آب را جذب می کند و باقی مانده توسط روده و مقعد دفع می شود. 

مشکلات گوارشی در هر جایی از این مسیر طولانی ممکن است اتفاق بیافتد. 


گاز معده و نفخ: 

نفخ و گاز معده ناراحت کننده و موجب شرمندگی ما هستند. این نکات را باید در مورد آن ها بدانید. 


گاز معده چیست؟

گاز معده بخشی از گوارش طبیعی است. هوایی که در دستگاه گوارشی شما تولید می شود یا از طریق دهان به صورت آروغ و یا از طریق مقعد به صورت باد خارج می شود. روزانه بین 13 تا 21 بار گاز از بدن شما خارج می شود. 


گاز معده چگونه تولید می شود ؟

گاز زمانی تولید می شود که شما هوا بلعیده اید، مثل زمان هایی که غذا می خورید یا می نوشید.

علاوه بر آن زمانی که غذا در معده ی شما شکسته می شود، گاز تولید می شود. بعضی غذاها گاز بیشتری تولید می کنند و به اصطلاح نفاخ هستند. همچنین ممکن است به بعضی غذاها حساس تر باشید و وقتی که آن ها را می خورید موجب گاز شوند. مصرف بعضی داروها نیز ممکن است موجب گاز شود.


چه غذاهایی موجب گاز می شوند؟ 

احتمالا متوجه شده اید که وقتی بعضی خوراکی ها را می خورید نفح می کنید. معمولا مقصر این موضوع، این دسته از مواد غذایی هستند: 


سیب

مارچوبه

لوبیا

کلم بروکلی

کلم فندقی

کلم 

گل کلم

گندم

شیر و محصولات لبنی

قارچ 

پیاز

هلو

گلابی

آلو

چه چیزی موجب نفخ می شود ؟

وقتی که گاز در معده و روده های شما تولید می شود، شما احساس نفخ می کنید. شکم تان ورم دارد و احساس پر بودن می کنید، این وضعیت در این زمان ها بیشتر رخ می دهد: 


مسمومیت غذایی 

سندروم روده ی تحریک پذیر یا IBS که موجب درد معده ، گرفتگی  و اسهال یا یبوست می شود.

بیماری سلیاک ( زمانی که فردی که این بیماری را دارد گلوتن مصرف می کند، بدن آن ها آنتی بادی هایی برای حمله به پوشش روده تولید می کند.) 

تغییرات هورمونی در زمان پریود در بدن زنان اتفاق می افتد.

یبوست

نفخ در بیشتر مواقع موجب ناراحتی است ، بعضی اوقات می تواند موجب درد در شکم و اطراف آن باشد. 


چگونه می توانید از نفخ کردن جلوگیری کنید؟

رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. 


غذاهای چرب را کم کنید

از مصرف نوشیدنی های گاز دار خودداری کنید

آرام بنوشید و غذا بخورید

سیگار کشیدن را ترک کنید

آدامس نجویید

از مصرف غذاهای نفاخ خودداری کنید

از مصرف شیرین کننده هایی که گاز تولید می کنند مثل فراکتوز و سوربیتول خودداری کنید. این شیرین کننده ها در آبنبات ها، آدامس ها ، نوشیدنی های انرژی زا و غذاهای کم کربوهیدرات وجود دارد.

 


چه داروهایی برای نفخ وجود دارند که می توان بدون نسخه آن ها را تهیه کرد؟

اگر نفخ کرده اید و این شما را اذیت می کند داروهای بدون نسخه می توانند به شما کمک کنند. 


مکمل های لاکتاز : اگر مصرف لبنیات دلیل مشکل شماست ، مصرف این قرص ها یا قطره ها درست قبل از غذا خوردن می تواند در گوارش لاکتوز (قند اصلی در مواد لبنی) به شما کمک کند و از میزان تولید گاز بکاهد.

آلفا-گالاکتوزیداز : این داروی گوارشی به شکل شربت و قرص در دسترس است. شما این دارو را قبل از خوردن غذا مصرف می کنید و دارو به بدن در شکستن کربوهیدرات های پیچیده یا قندها که موجب تولید گاز می شوند (که در غذاهایی مثل لوبیا، بروکلی و کلم یافت می شود) کمک میکند.

*** احتیاط در مصرف: افرادی که به صورت ژنتیکی گالاکتوزمی دارند باید از مصرف این دارو پرهیز کنند. همچنین در افرادی که دیابت دارند ، این دارو با داروهایی مثل آکاربوز (پریکوز) یا مگلیتول (گلیست) تداخل دارویی دارد. اگر دیابت دارید و میخواهید از این دارو برای درمان نفخ خود استفاده کنید ، قبل از خرید با پزشک معالج یا داروساز صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید.


سیمتیکون (مایلیکون): مصرف این شربت یا قرص می تواند به آرام شدن درد ناشی از نفخ کمک کند. 

پروبیوتیک ها: این مکمل ها ، یک باکتری خوب و مفید دارند که به گوارش کمک میکند. علاوه بر قرص ها و پودرهایی که روی غذا میریزید ، مواد غذایی مثل ماست ، کفیر و کلم ترش پروبیوتیک دارند. 

سوزش معده یا بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD)

سوزش معده چیست؟

سوزش معده که گاهی به آن سوء هاضمه نیز می گویند ، وضعیت دردناکی است که در آن در میانه ی سینه یا بالای معده احساس سوزش می کنید. درد ناشی ازین وضعیت می تواند به گردن ، فک و بازوها گسترش یابد. ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. 


چه چیزی موجب سوزش معده می شود؟ 

ماهیچه ای در ورودی معده وجود دارد که اسم آن اسفنکتر مری پایین است که عملکرد آن شبیه یک دروازه است. این ماهیچه باز می شود تا غذا از مری شما به معده منتقل شود و بسته می شود تا زمانی که غذا به معده رفت ، غذا و اسید معده به مری برنگردد. 

زمانی که این دریچه زیاد باز می شود یا به اندازه ی کافی تنگ نیست ، اسید معده می تواند از طریق آن به مری بیاید و حس سوزش را ایجاد کند. 


چه چیزهایی سوزش معده را تحریک می کند؟

عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به احتمال زیاد به خاطر دلایل زیر دچار این وضعیت می شوید : 


زیاد غذا خوردن 

خوردن غذاهای تند ، چرب و اسیدی 

مصرف الکل و کافئین

سیگار کشیدن

خوابیدن با فاصله ی کم پس از غذا خوردن

تحت استرس بودن

چه افرادی سوزش معده را تجربه می کنند؟

بعضی از افراد به احتمال بیشتری این شرایط را تجربه را می کنند که این افراد شامل: 


سیگاری ها

افراد دارای اضافه وزن

زنان باردار

افرادی که فتق هیاتال دارند (هیاتوس شکافی در دیافراگم است – دیواره‌ای عضلانی که حفره قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند. به‌صورت طبیعی مری با عبور از طریق هیاتوس به معده متصل می‌شود. در فتق هیاتال قسمتی از معده از طریق این شکاف به درون قفسه سینه ورود می‌کند و برآمده می‌شود.)

چه تغییری به رژیم غذایی ام بدهم تا دچار سوزش معده نشوم؟

احتمالا تا الان متوجه شده اید که وقتی غذاهای خاصی را می خورید یا نوشیدنی های خاصی را می نوشید بیشتر سوزش معده دارید. لیست زیر شامل مواردی است که محرک سوزش معده است :


الکل

شکلات

قهوه

غذای سرخ شده و چرب

غذای روغنی

پیاز

پرتقال ، لیمو و دیگر مرکبات ( میوه یا آب میوه)

سرکه ، سس تند ، سس سالاد

نعناع تند

سودا و نوشیدنی های گاز دار

غذاهای تند

گوجه و سس گوجه 

زیاد غذا خوردن هم می تواند موجب سوزش معده شود. به جای آن که 3 وعده ی سنگین در روز بخورید. در روز چندین وعده ی سبک داشته باشید. 


چه کارهای دیگری برای جلوگیری از سوزش معده می توان کرد ؟ 

چند کار دیگری که باید امتحان کنید :


اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید. وقتی اضافه وزن دارید فشار زیادی به معده می آید و موجب می شود اسید معده به مری بیاید. 

لباس های گشاد بپوشید. لباس های تنگی که بر معده فشار وارد می کنند موجب بروز سوزش معده می شوند. 

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. دود سیگار ماهیچه ای که وظیفه دارد از برگشت اسید به مری جلوگیری کند را ریلکس می کند. علاوه بر آن سیگار باعث افزایش تولید اسید معده نیز می شود. 

داروهای خود را بررسی کنید. استفاده منظم از داروهای ضد التهاب و درد (به غیر از استامینوفن) باعث سوزش سر دل می شود.

از ورزش پر-فشار پرهیز کنید. 

اگر سوزش معده در شب اذیتتان می کند :

یک غذای سبک بخورید و از خوردن غذاهایی که سوزش معده را تحریک میکند خودداری کنید. 

حداقل 2-3 ساعت بعد از خوردن غذا بخوابید.

زیر سر خود بالش بگذارید تا ارتفاع سر خود را از تخت 4 تا 6 اینچ (10-15 CM) بالا ببرید. خوابیدن در زاویه ی مناسب به جلوگیری از برگشت اسید به مری کمک خواهد کرد.

آیا ورزش می تواند موجب سوزش معده شود ؟ 

ورزش چندین فایده برای سلامتی دارد. از جمله آنها کاهش وزن است ( اگر در وهله اول اضافه وزن داشتید ) که به وسیله ی آن می توان از سوزش معده جلوگیری کرد. اما برخی از انواع ورزش ها می توانند موجب سوزش معده شوند. اگر از وضعیت های برعکس در یوگا و حرکت های کرانچ خودداری کنید کمتر به داروی درمان سوزش معده نیاز پیدا خواهید کرد. شاید لازم باشد که جایگزینی برای تمرین های سنگین پیدا کنید. به عنوان مثال ، به جای دویدن ، دوچرخه سواری یا شنا کنید.


بیماری بازگشت اسید به مری یا GERD چیست؟

علامت های GERD چیست ؟

در این بیماری علاوه بر سوزش معده که مکررا آن را تجربه می کنید، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کرده باشید:


بوی بد دهان یا ترش مزه بودن دهان یا ته حلق

مشکلات تنفسی

سرفه

احساس اینکه یک لامپ در ته حلق خود دارید

صدای گرفته و خش دار

حالت تهوع

سختی و احساس درد در قورت دادن

گلو درد

خراب شدن دندان

استفراغ

آیا علائمی که دارم نشان از GERD است یا چیز دیگری است؟

سوزش معده مكرر از علائم GERD است.  در صورتی که به طور مکرر سوزش معده را دارید کمک گرفتن بسیار مهم است. بدین وسیله می توانید از عوارض ناشی از GERD جلوگیری کرده و از مشکلات دیگری که وجود دارد پرده بردارید. با پزشک خود یا با یک متخصص گوارش که در درمان بیماری های گوارشی تخصص دارد ، تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. 


بسیاری از علائم سوزش معده شبیه حمله قلبی هستند. اگر مطمئن نیستید که کدام مورد در حال رخ دادن است با اورژانس تماس بگیرید. 


عوارض سوزش معده مکرر یا GERD چیست؟

با گذشت زمان، سوزش معده ای که درمان نشده باشد یا از طریق تغییر سبک زندگی یا مصرف دارو مدیریت نشده باشد می تواند موجب مشکلات جدی شود: 


مشکلات تنفسی مثل آسم ، قطع تنفس شبانه و ذات الریه مکرر

تغییر در سلول های مری که به آن مری بارت می گویند و احتمال آن وجود دارد که منجر به سرطان مری شود.

عفونت دردناک مری که به آن ازوفاژیت یا التهاب مری می گویند. 

تنگ شدن مری که باعث می شود قورت دادن غذا سخت شود. 

با مصرف چه داروهایی می توانم سوزش معده را درمان کنم؟

تعدادی از داروهای بدون نسخه و تجویزی می تواند در درمان سوزش معده به شما کمک کند. داروساز می تواند به شما کمک کند که کدام یک مناسب شما هستند. 


آنتی اسیدها

از چه آنتی اسیدهایی می توانم استفاده کنم؟

اگر یک سوزش معده خفیف موقتی داشتید ، استفاده از یک آنتی اسید که حاوی کلسیم کربنات یا منیزیم است ، می تواند آن را التیام دهد. آنتی اسیدها کمک می کنند اسید معده خنثی شود. آن دسته از آنتی اسید ها که منیزیم دارند کمک می کنند زخم معده التیام یابد. این داروها به شکل قرص و شربت موجود می باشند و زود اثر می گذارند. 


عوارض جانبی مصرف آنتی اسیدها چیست؟

استفاده از آنتی اسیدها می تواند موجب یبوست یا اسهال شود. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی کلسیم کربنات، منیزیم هیدروکساید و آلومینیوم هیدروکساید هستند تا از این عوارض جانبی بکاهند. اگر بیماری مزمن کلیوی دارید از مصرف آنتی اسیدهایی که منیزیم دارند خودداری کنید. بعضی آنتی اسیدها مقدار زیادی نمک دارند در نتیجه بهتر است از آن ها گاه به گاه استفاده کنید.


مسدودکننده H2

مسدودکننده H2 چه می کنند؟


مسدودکننده H2  با کاهش میزان تولید اسید در معده، به تسکین و جلوگیری از سوزش معده کمک میکنند. این داروها به اندازه ی آنتی اسیدها سریع عمل نمی کنند، اما اثر آن ها به مدت طولانی تری باقی می ماند. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مسدودکننده H2 و آنتی اسید را با هم مصرف کنید. این داروها برای مصرف کوتاه مدت هستند و به شکل قرص و شربت موجود هستند. شما می توانید قبل از غذاخوردن یا موقع خواب آن ها را مصرف کنید تا از سوزش معده جلوگیری کنید. 


همه ی انواع مسدودکننده های H2 یک تاثیر را دارند. در نتیجه اگر یک نوع از آن به درد شما نخورد انواع دیگر کمک بیشتری به شما نمی کنند. ممکن است مصرف دوز بیشتر دارو کمک کننده باشد.

در صورتی که مسدودکننده های H2 بدون نسخه کمک کننده نیستند با پزشک معالج خود تماس بگیرید.


بعضی مسدودکننده های H2 با داروهای زیر تداخل دارویی پیدا می کنند:

داروهای ضد صرع

رقیق کننده های خون 

داروهای مشکلات ریتم قلب

اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید و نیاز دارید مسدودکننده H2 مصرف کنید با پزشک معالج خود تماس بگیرید.


عوارض جانبی مسدودکننده های H2 چیست؟

عوارض جانبی رایج خفیف هستند و شامل موارد زیر می  شوند:


یبوست

اسهال

سردرد

تهوع و استفراغ

مهارکننده های پروتون پمپ (PPI)

PPI ها چه هستند؟

PPI ها زمانی مصرف می شوند که فرد بیشتر از دو بار در هفته دچار سوزش معده شود.


آنها با کاهش مقدار اسیدی که معده شما تولید می کند ، سوزش معده را درمان می کنند. در بیشتر مواقع از مسدودکننده های H2 بهتر کار می کنند. همچنین برای مدت طولانی تری می توان از آنها استفاده کرد.


PPI ها را می توان بدون نسخه تهیه کرد اما اگر GERD دارید ، شما به تجویز دوز قوی دارو نیاز دارید.


چگونه PPI ها را مصرف کنید؟

لازم است که PPI  را یک بار در روز و آن هم با شکم خالی مصرف کنید. معمولا قرص را صبح ، 30-60 دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید تا اسید معده ی شما را کنترل کند. 


اگر داروی clopidogrel (Plavix) (دارویی برای جلوگیری از حمله ی قلبی و سکته) مصرف میکنید ، قبل از مصرف  omeprazole که نوعی از PPI  است لازم است با پزشک معالج خود صحبت کنید. 


عوارض جانبی PPI چیست؟

عوارض جانبی معمول خفیف بوده و شامل موارد زیر است:


یبوست

اسهال

سردرد

تهوع و استفراغ

PPI ممکن است احتمال ابتلا به عفونت روده یا ریه را نیز بالا ببرد ، اما این وضعیت نادر است. این داروها همچنین با شکستگی در لگن ، مچ و ستون فقرات مرتبط بوده است. این خطر در افرادی که به مدت یک سال یا بیشتر PPI با دوز بالا مصرف می کنند بیشتر است.


 داروهای پروکینتیک

داروهای پروکینتیک به معده شما کمک میکنند تا سریع تر خالی شود تا اسید معده ی کمتری داشته باشید.معمولا این داروها را قبل از صرف وعده ی غذایی یا در تخت خواب مصرف می کنند.


داروهای پروکینتیک فقط با نسخه به فروش می رسند. 


عوارض جانبی مصرف داروهای پروکینتیک چیست؟

پروکینتیک ها عوارض جانبی جدی تری نسبت به مسدودکننده های H2 و PPI ها می توانند داشته باشند. که شامل موارد زیر می شود: 


اضطراب

افسردگی

اسهال

خواب آلودگی

خستگی

تهوع

مشکل در حرکت 

اگر داروها کمکی نکردند، آیا می توانید به پزشک معالج خود تماس بگیرید؟

بله، اگر سوزش معده ی شما بهتر نمی شود ، داروهای شما عوارض جانبی غیر قابل تحملی دارد یا عوارض دیگری نیز دارید ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. نیاز به عمل جراحی برای سوزش معده بسیار نادر است.


پزشک چه کاری انجام خواهد داد؟ 

پزشک معالج شما از علائم می پرسد و معاینه انجام می دهد. می توانید از چیزهایی که می خورید یا می نوشید و زمانی که دچار سوزش معده می شوید گزارش بنویسید.


این موضوع به شناسایی اینکه چه محرک هایی موجب سوزش معده می شود کمک می کند. 


اگر دارو و تغییر سبک زندگی کمکی به کنترل سوزش معده ی شما نکرد ،  می توانید از یکی ازین تست ها برای شناسایی دلیل این مشکل ها استفاده کنید :


 


تست PH: این تست میزان اسیدی بودن مری شما را اندازه می گیرد. پزشک ، ممکن است یک سنسور کوچک به مری شما متصل کند یا یک لوله ی کوچک در انتهای مری شما جا گذاری کند.

اندوسکوپی: یک لوله ی بلند و باریک که در انتهای آن دوربین و چراغ قرار داده شده را به داخل مری بفرسند تا بتوانند داخل مری و معده ی بیمار را ببینند. با اندوسکوپی می توان زخم معده و باریک شدن مری را تشخیص داد. 

باریوم ایکس – ری: یک مایع را می نوشید که داخل دستگاه گوارشی را می پوشاند. پس از آن ایکس – ری گرفته می شود که به پزشک شما این امکان را می دهد تا پیرامون دستگاه گوارش شما را ببیند.

چه زمانی سوزش معده یک مسئله ی جدی و اورژانسی است؟

سوزش معده معمولا یه مسئله ی جزئی است که با گذر زمان خوب می شود. اما اگر علائم دیگری داشتید، می تواند نشان از مسئله ی جدی تری باشد. به پزشک معالج خود تماس بگیرید یا به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کنید:


وقتی قورت می دهید درد می گیرد.

احساس خفگی می کنید. 

دهان و گلویتان درد می گیرد وقتی که غذا می خورید. 

حرکات روده ی شدید

در قورت دادن غذا مشکل دارید

صدایتان خش دار شده است

در استفراغ تان خون است و شبیه قهوه به نظر می رسد. 

در نفس کشیدن مشکل دارید 

آیا علائمی که تجربه می کنید مربوط به سوزش معده است یا سکته ی قلبی؟

سوزش معده قلب شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما این بسیار شبیه درد قفسه سینه ای است که در حمله ی قلبی تجربه می شود. در صورتی که هر یک علائم زیر را داشتید ، حتی اگر مطمئن نبودید که حمله ی قلبی است به مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید :


گیجی

تهوع و استفراغ

دردی که در گردن ، ، شانه ، فک یا شانه جا به جا می شود. 

نفس نفس زدن 

عرق کردن

یبوست

چگونه متوجه شوید که یبوست دارید؟

مقدار نرمال حرکات روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر وقتی به دستشویی می روید زور می زنید ، احتمالا یبوست دارید. ممکن است چیزی که دفع می کنید سخت باشد یا اینکه احساس کنید کامل دفع نکرده اید. 


یبوست موقتی معمول است ، اما اگر سه بار یا کمتر در هفته دفع دارید ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. یبوست ممکن است بخاطر عوامل زیر بوجود بیاید: 


مصرف ناکافی آب 

خوردن غذایی که فیبر کمی دارد

سفر کردن و تغییر کردن روتین 

کم ورزش کردن 

مصرف داروهای به خصوصی مثل ضد افسردگی ها ، ضد حساسیت ها ، مکمل آهن و مسکن ها ( به خصوص مسکن های نارکوتیک)

شرایط پزشکی مثل سرطان ، دیابت ، سندروم روده ی تحریک پذیر و کم کاری تیروئید

بارداری 

مسدود شدن روده ی بزرگ 

مشکلات در عصب ها و ماهیچه های اطراف روده و مقعد 

مصرف بیش از حد ملین ها 

چه زمانی باید با پزشک معالج تماس بگیرید؟

مقدار زیادی آب بنوشید ( 60-80 اونس آب در روز ) 2-4 لیوان اضافی در روز می تواند کمک کننده باشد. 

آلو و کرن فلکس سبوس دار بخورید. 20-35 گرم فیبر در روز 

بیشتر میوه و سبزیجات بخورید.

در صبح آب گرم و چای گیاهی بنوشید.

چه داروهایی برای یبوست وجود دارند که می تواند آن ها را بدون نسخه تهیه کرد؟ 

زمانی که تغییر سبک زندگی مشکلات شما را حل نمی کند، داروهای بدون نسخه ای وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. با داروساز و پزشک معالج خود در مورد این که کدام دارو برای شما مناسب است صحبت کنید. مطمئن شوید که برچسب و اطلاعات دارو را مطالعه کرده اید. مصرف این داروها  بیشتر از دو هفته، می تواند علائم شما را بدتر کند و می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. 


ملین هایی که مدفوع را شکل می دهند: وقتی این ملین ها را با آب مصرف می کنید، روده ی شما را تحریک می کند تا مدفوع را بیرون بدهد. بعضی از این ملین ها متی سلولوز ، پلی کربوفیل، پسیلیوم و دکسترین گندم هستند. 

روان کننده ها: این محصول، روده را می پوشاند و از جذب شدن آب مدفوع توسط روده جلوگیری می کند که کمک میکند مدفوع راحت تر حرکت کند مثل روغن معدنی.

ملین های اسمزی: این ملین ها باعث می شوند که روده آب بیشتری نگه دارد و موجب حرکت روده ها شود. این محصول برای بزرگتر ها و کسانی که مشکل قلب یا کلیه دارند مناسب نیست. با پزشک معالج خود قبل از مصرف این نوع داروها صحبت کنید.

نرم کننده های مدفوع: با اضافه کردن مایعات به مدفوع، نرم کننده ها کمک می کنند که فشار کمتری موقع دفع بیاورید و مدفوع راحت تر حرکت کند. 

شیاف ها: معضی ملین ها در شکلی تهیه می شوند که می توان آن ها را از مقعد مصرف کرد. این شیاف ها برای زمانی خوب است که می خواهید از زور زدن هنگام دفع جلوگیری کنید مثل بعد از عمل های جراحی یا زایمان.

هموروئــید

هموروئید (بواسیر) چیست ؟

هموروئید، رگ های متورم منطقه مقعد و روده هستند و می توانند ناراحت کننده باشند. این رگ ها می توانند داخل مقعد باشند (درونی) و یا زیر پوست اطراف آن باشند (بیرونی). هموروئید درونی معمولا موجب ناراحتی نمی شود. مگر در موقعیتی که فرد برای دفع زور بزند و منجر شود که این رگ ها خونریزی کنند یا اسپاسم هایی ماهیچه های رکتوم بوجود بیاید که این اسپاسم ها دردناک هستند. هموروئید بیرونی موجب خارش می شود و می تواند خونریزی کند.


نشانه های داشتن هموروئید چیست ؟

خونریزی در طول دفع کردن.  ممکن است وقتی خود را با دستمال پاک می کنید متوجه خون ریزی شوید. 

خارش اطراف مقعد

تورم و درد در اطراف مقعد 

غده های دردناک و حساس اطراف مقعد 

اگر فکر می کنید هموروئید دارید ، با پزشک معالج خود تماس بگیرید. خونریزی می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد. 


چه چیزی موجب هموروئید می شود؟

یبوست و زور زدن در حین دفع دلیل بیشتر هموروئید هاست. همچنین در صورتی که به مقدار کافی فیبر مصرف نکنید ، ممکن است دچار هموروئید شوید.


بارداری و اضافه وزن بخاطر فشاری که بر مقعد می آورد ، می تواند موجب هموروئید شود.


تغییرات هورمونی که در طول بارداری اتفاق می افتد می تواند ماهیچه های اطراف رکتوم و مقعد را ضعیف کند.


در صورتی که برای مدت طولانی جایی بنشینید ، به احتمال بیشتری دچار هموروئید شوید و هر چقدر سن بالاتر می رود ، بیشتر اتفاق می افتد. هموروئید همچنین می تواند به خاطر دیابت ، جراحی مقعد و سرطان روده ی بزرگ بوجود بیاید. 


چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

اگر فکر می کنید هموروئید دارید ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. او می تواند به شما درمانی را پیشنهاد دهد و شما را مطمئن کند که این شرایط به خاطر دلیل دیگه ای بوجود نیامده است. 


اگر با درمان هموروئید شما بهتر نشد می توانید با پزشک خود تماس بگیرید. شاید نیاز باشد که به پزشکی که در زمینه هموروئید تخصص دارد مراجعه کنید. 


چگونه می توان هموروئید را بدون دارو درمان کرد؟

به رژیم غذایی خود فیبر اضافه کنید تا یبوست را بهبود بخشید و باعث شوید که مدفوع نرم تر شود. مصرف فیبر باعث می شود دفع راحت تر شود و از میزان فشار بر رگ های متورم هموروئیدی می کاهد. 

از یک نرم کننده ی مدفوع استفاده کنید. 

ورزش کنید تا از یبوست خود را بهبود بخشید. 

هنگام دفع زور نزنید.

در یک وان آب گرم بنشینید. این کمک میکند که درد شما کم تر شود.

آن قسمت را تمیز و خشک نگه دارید.

از دستمال مرطوب به جای دستمال معمولی استفاده کنید. دستمال معمولی می تواند موجب حساس تر شدن آن منطقه شود.

از کمپرس یخ برای بهتر کردن تورم استفاده کنید.

از خوردن غذای تند جلوگیری کنید تا از خارش پیشگیری کنید.

چه داروهایی برای هموروئید وجود دارند که می تواند آن ها را بدون نسخه تهیه کرد؟ 

داروها شامل کرم ها، شیاف ها،پد ها و روغن ها می شوند. بیشتر این محصولات حاوی هزل و هیدروکورتیزون هستند که به توقف خارش و تورم کمک میکند و درد را آرام می کند. از بیشتر این دارو ها نمی توان بیشتر از یک هفته استفاده کرد. با پزشک معالج خود یا داروساز در مورد این که چه گزینه ای بهترین گزینه برای شما است صحبت کنید. 


اسهــــــــال

اسهال چیست؟

اسهال به مدفوع شل و آبکی می گویند که باعث می شود بیشتر از معمول به دستشویی بروید. وقتی اسهال دارید ممکن است معده درد ، شکم درد و نفخ داشته باشید. 


چه چیزی موجب اسهال می شود؟

مسائل مختلفی موجب اسهال می شوند. ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، دارو ها و شرایط پزشکی که معده، روده ها و روده ی بزرگ را درگیر می کند. خوراکی هایی که می خورید هم می توانند موجب اسهال شوند.


 


چه زمانی باید به پزشک خود تماس بگیرید؟

اگر اسهال موقتی و خفیف دارید ، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر بیشتر از دو روز این وضعیت را دارید و شرایط بهتر نشده است ، می بایست با پزشک معالج خود تماس بگیرید. اگر فرزند یا کودک شما اسهال دارد ، به متخصص اطفال خود تماس بگیرید. 


همچنین در صورتی که اسهال را با علائم زیر تجربه می کنید می بایست با پزشک معالج خود تماس بگیرید: 


درد شکمی یا مقعدی شدید

مدفوع خونین یا سیاه

تب بالای 102 درجه فارنهایت 

کم آبی _ نشانه های آن، احساس تشنگی، خشک بودن دهان یا پوست، نداشتن یا ادرار کم، ادرار زرد تیره و احساس ضعف هستند.

چگونه می توان اسهال را درمان کرد؟

مقدار زیادی مایعات (آب، نوشیدنی های ورزشی، آب میوه) بنوشید تا از کم آبی جلوگیری کنید. از مصرف الکل ، کافئین و شیر پرهیز کنید. اگر حالت تهوع ندارید می توانید از خوراکی های ملایم فیبردار مثل موز، برنج سفید ساده، نان تست و کراکر استفاده کنید. 


در صورتی که علائم دیگری ندارید که شما را نگران کنند، می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید:


لوپرامید (ایمودیوم): این دارو به شکل شربت و کپسول وجود دارند. این دارو حرکت روده های شما را آهسته می کند و موجب می شود آب بیشتری از مدفوع شما جذب شود و مدفوع شما کمتر آبکی شود. با پزشک خود در مورد مصرف این داروها صحبت کنید. کودکان زیر 2 سال نباید از این دارو استفاده کنند.

Bismuth subsalicylate  (پپتو – بیسمول و بیسموث صورتی): این دارو موجب کاهش اسهال خفیف می شود و در شکل های شربت ، کپسول و قرص های جویدنی در دسترس است. اگر به آسپرین حساسیت دارید و تب دارید نباید از این دارو استفاده کنید. این دارو را به کودکان زیر 2 سال ندهید. اگر از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

پروبیوتیک ها: مکمل هایی هستند که به بهبود نفخ کمک میکنند. علاوه بر نفخ، می توانند به بهتر شدن بعضی از انواع اسهال نیز کمک کنند.

فیبـــــــــر

فیبر چیست؟

فیبر ها بخش های طبیعی گیاهان هستند. دو نوع فیبر وجود دارد که هر دوی آن ها مهم هستند و به شکل های متفاوتی عمل می کنند: 


فیبر محلول که در آب حل می شود و تبدیل به ژل می شود. شبیه یک اسفنج می ماند که مایعات را به خود می کشد. فیبر محلول به بهتر شدن اسهال کمک می کند. همچنین فرآیند خالی شدن معده را آهسته تر می کند و به وسیله ی آن فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند ، در نتیجه کمک میکند که وزن کم کنید. 


منابع فیبر محلول شامل موارد زیر می شود:


سیب

مرکبات

عدس

جو دو سر

آجیل

پسیلیوم

 


فیبر نامحلول در آب حل نمی شود. مثل یک جارو می ماند که کمک می کند غذا و مدفوع در بدن شما حرکت کند. چرا که فیبر نامحلول آبی کهدر روده ی شماست را جذب می کند و باعث می شود که مدفوع نرم تر شود و راحت تر حرکت کند. داشتن رژیم غذایی غنی با فیبر نامحول می تواند به کاهش یبوست کمک کند.


منابع فیبر نامحلول شامل موارد زیر می شود: 


هویج 

گل کلم

حبوبات 

سیب زمینی

غلات غنی شده

زنان می بایست روزانه حداقل 25 گرم و مردان حداقل 38 گرم فیبر مصرف کنند.


اگر به اندازه ی کافی فیبر مصرف نمی کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا به شما مکمل هایی را پیشنهاد دهد.


پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها چگونه عمل میکنند ؟

در سیستم های گوارشی شما باکتری ها مختلفی وجود دارد. ممکن است فکر کنید که این چیز بدی است اما نه ! بیشتر باکتری هایی که در بدن شما هست سالم هستند. آن ها سم ها را از بین می برند، به بدن شما کمک میکنند تا ویتامین بیشتری تولید کند  و نقشی در سالم بودن شما بازی می کنند اما اگر مقدار زیادی از یک باکتری را داشته باشید، ممکن است بیمار شوید و علائم ناخوشایندی را تجربه کنید. 


پروبیوتیک ها باکتری های سالم بدن شما هستند. خوردن غذاهایی که حاوی آنها هستند، یا مصرف مکمل های پروبیوتیکی می تواند به حفظ تعادل باکتریهای خوب و بد در بدن کمک کند.کارشناسان مطمئن نیستند که چگونه این باکتری ها عمل می کنند، اما پروبیوتیک ها ممکن است در موارد زیر کمک کننده باشند:


آرام کردن نفخ

منظم نگه داشتن بدن

آرام کردن بعضی از انواع اسهال

تقویت ایمنی بدن

جنگیدن با عفونت ها

جلوگیری از رشد باکتری های ناسالم در معده 

نابود کردن باکتری ای که موجب بیماری شده است

ساختن ویتامینی (ب) که بدن شما به آن نیاز دارد

چه غذاهایی حاوی پروبیوتیک هستند؟

دوغ پس از گرفتن کره

شیر ترش شده یا ترش نشده

کفیر

کیم-چی (نوعی خوراکی کره ای)

میسو (یک غذای ژاپنی)

کلم ترش

بعضی ترشی ها

بعضی پنیر های نرم

نوشیدنی های سویا

تمپه ( یکی از فرآورده های سویا که بیشتر در اندونزی استفاده می شود)

ماست با میکروب های زنده و فعال

آیا می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید؟

افرادی که شرایط خاصی دارند نباید آنها را مصرف کنند . برخی از پروبیوتیک ها ممکن است بر چگونگی عملکرد سایر داروهایی که فرد مصرف می کند تأثیر بگذارند. در مورد اینکه آیا مکمل های پروبیوتیک برای شما مناسب است یا خیر با پزشک معالج خود یا داروساز صحبت کنید.

دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)