ضد آفتاب

هیچ کس نیست که از تحمل درد ناشی از آفتاب سوختگی لذت ببرد و هرکس حتی الامکان خود را در مقابل هرگونه آسیب دیدگی حفظ می کند، اما آیا برای در امان ماندن از آفتاب سوختگی استفاده از هر کرم ضدآفتابی توصیه می شود؟

با وجود تمام هشدارها در مورد خطرات قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب و استفاده از تخت های سولاریوم ابتلا به سرطان پوست هر ساله رو به افزایش است. انجمن سرطان کانادا در سال ۲۰۰۹ میلادی پنج هزار و ۳۰۰ مورد سرطان پوست را در سال ۲۰۱۰ برآورد و پیش بینی کرده بود که از آن میان ۹۲۰ مورد، منجر به مرگ خواهد شد.

حتی اگر سرطان پوست در حدی نباشد که منجر به از دست رفتن جان فرد شود، انواع دیگری از سرطان پوست به ویژه در صورت ظاهر خواهند شد که به مرور زمان به پوست، ماهیچه ها و استخوان ها هم آسیب رسانده و حتی به طور آشکاری باعث به هم ریختن شکل صورت نیز می شوند.

● لازم نیست از خورشید دوری کنید

اگر همواره از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که طیف وسیعی دارند و عادات خود را در جهت محافظت بهتر از پوست تان تغییر دهید، مثلا ساعاتی از روز که آفتاب شدیدتر می تابد از بیرون رفتن خودداری کنید زیرا از آسیب دیدن پوست و بروز سرطان جلوگیری کرده اید، اما با این وجود باید حواس تان به ذخیره ویتامین D کافی در بدن تان باشد.

● هرچه اس پی اف (SPF) ضدآفتاب ها بالاتر باشد بهتر است؟

اس پی اف (SPF) عامل محافظت کننده در مقابل خورشید است که حداقل استاندارد آن با عدد ۳۰ مشخص می شود. اس پی اف نشان می دهد که محصول ضدآفتاب مورد نظر تا چه مقدار پوست را در مقابل اشعه ماورای بنفش (UVB(B محافظت می کند.

اس پی اف های بالا بین ۸۵ تا ۱۰۰ در داروخانه ها موجود هستند. ممکن است با بالا رفتن عدد اس پی اف قیمت ضدآفتاب هم افزایش یابد که این امر لزوما دلیل بر بیشتر شدن میزان محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش نمی شود و در نهایت نتیجه یکسان است.

در واقع ضدآفتابی با اس پی اف ۱۵، ۹۳درصد و ضدآفتابی با اس پی اف ۳۰ تنها ۹۷ درصد در مقابل نور خورشید مراقبت می کنند. به نظر می رسد اس پی اف هایی که با عددهای بالا عرضه می شوند، بیشتر جنبه تبلیغاتی و فریبنده دارند.

اصولا اگر کرم ضدآفتاب درست استفاده شود اس پی اف ۱۵ هم جوابگو و تاثیرگذار است. اغلب افراد به طور کافی کرم ضدآفتاب استعمال نمی کنند و در نتیجه تاثیر کافی و مطلوب را از کرم ضدآفتاب نمی گیرند. مقدار مفید و ضروری برای مصرف کل بدن دو قاشق چایخوری پر یعنی حداقل ۳۰ میلی گرم است. کرم ضدآفتاب را باید نیم ساعت قبل از بیرون رفتن استعمال کرد و هر دو ساعت (یا زودتر هنگام شنا کردن) آن را تجدید کرد.

اما داستان به اینجا ختم نمی شود. ۹۵ درصد اشعه های ماورای بنفش و ماورای بنفش (UVA(A که به پوست می رسند طول بلندتری دارند و عمیق تر از ماورای بنفش (UVB( B به داخل پوست نفوذ کرده و منجر به چروک، پیری پوست و سرطان می شوند.

از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که با برچسب طیف گسترده «Broad Spectrum» مشخص شده باشند، یعنی اس پی اف چنین ضدآفتابی هم اشعه ماورای بنفش A و هم B را شامل می شود.

● آیا مصرف کرم های ضدآفتاب به قدر کافی ایمن است؟

خانم های باردار و کودکان باید از مصرف کرم های ضدآفتاب حاوی بنزفنون ۳ که جذب کننده ماورای بنفش A که به آن اکسی بنزن هم می گویند، پرهیز کنند. اکسی بنزن در دخترانی که مادران شان در دوران بارداری در معرض این ماده شیمیایی قرار داشته اند، باعث کمبود وزن هنگام تولد می شود. کودکان نیز کمتر قادر به سم زدایی و دفع چنین موادی هستند. طبق یکی از بررسی های انجام شده روی ماهی ها، اکسی بنزن روی تولیدمثل هم تاثیر گذار است. هنوز تاثیرات سوء آن روی انسان مشاهده نشده اما محققان به مطالعه در این مورد ادامه می دهند. زینک اکساید و تیتانیوم اکساید نیز از موادشیمیایی هستند اما برخی مردم آنها را مواد طبیعی می پندارند. این مواد اشعه های خورشید را شکسته و منحرف می کنند در حالی که کرم های ضدآفتاب اصولا اشعه خورشید را جذب می کنند. از آنجایی که زینک و تیتانیوم روی پوست، سفید و خمیری به نظر می رسند امروزه بعضی از کرم های ضدآفتاب از این مواد به عنوان ذرات نانویی میکروسکوپی بهره می برند. این مواد به آسانی روی پوست پخش و محو شده و شفاف به نظر می رسند.

دانشمندان درباره بی خطر بودن ضدآفتاب های حاوی ذرات نانو تحقیقات زیادی انجام داده اند و در نهایت به نظر می رسد که بی خطر باشند. طبق مطالعات انجام شده، ذرات نانو با نور خورشید تعاملاتی انجام می دهند و باعث آسیب دیدن سلول های پوست می شوند. تحقیقات به اینجا ختم می شوند که ذرات نانو تنها زمانی مشکل سازند که به داخل پوست نفوذ کنند. بررسی مطالعات ۱۶دانشمند در مورد جذب ذرات نانو نشان می دهد که این ذرات به داخل پوست نفوذ نمی کنند و در نتیجه بی خطر هستند.


 

دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)