موم

موم چیست؟

موم ها ، دسته ای از مواد قابل انعطاف با منشاء حیوانی ، گیاهی، معدنی یا مصنوعی هستند که با چربی ها تفاوت دارند زیرا کمتر چرب، سخت تر و شکننده تر هستند و عمدتاً حاوی ترکیباتی با وزن مولکولی بالا هستند ) مانند اسیدهای چرب، الکل های بلند زنجیر، و هیدروکربن های اشباع(. موم ها خواص فیزیکی مشخصی دارند. بسیاری از آنها در دماهای متوسط ) یعنی بین 35 تا 100 درجه سانتیگراد یا بین 95 درجه و 212 درجه فارنهایت( ذوب می شوند و لایه های سختی را تشکیل می دهند که می توانند تا حد بالایی براق شوند و آنها را برای استفاده در طیف وسیعی از مواد جلا دهنده ایده آل می کند. آنها برخی از خواص مشابه چربی ها را دارند. به عنوان مثال، موم ها و چربی ها در حلال های یکسانی محلولهستند و هر دو لکه های چربی روی کاغذ باقی می گذارند.


موم چیست؟

موم ها ، دسته ای از مواد قابل انعطاف با منشاء حیوانی ، گیاهی، معدنی یا مصنوعی هستند که با چربی ها تفاوت دارند زیرا کمتر چرب، سخت تر و شکننده تر هستند و عمدتاً حاوی ترکیباتی با وزن مولکولی بالا هستند ) مانند اسیدهای چرب، الکل های بلند زنجیر، و هیدروکربن های اشباع(. موم ها خواص فیزیکی مشخصی دارند. بسیاری از آنها در دماهای متوسط ) یعنی بین 35 تا 100 درجه سانتیگراد یا بین 95 درجه و 212 درجه فارنهایت( ذوب می شوند و لایه های سختی را تشکیل می دهند که می توانند تا حد بالایی براق شوند و آنها را برای استفاده در طیف وسیعی از مواد جلا دهنده ایده آل می کند. آنها برخی از خواص مشابه چربی ها را دارند. به عنوان مثال، موم ها و چربی ها در حلال های یکسانی محلولهستند و هر دو لکه های چربی روی کاغذ باقی می گذارند.

انواع رایج موم هاانواع رایج موم ها انواع رایج موم ها

  1. موم زنبور عسل
  2. موم Candelilla 
  3. موم Carnauba 
  4. موم میکرو کریستالی
  5. موم پارافین
  6. موم امولسیون کننده

موم زنبورعسل چیست؟

زنبور عسل در گذشته در عصر حجر از موم زنبور عسل برای پرکردن دندان استفاده می شد. وقتی موم زنبورعسل به اندازه کافی نرم شد، می توانید دندان را با آن پر کنید. علاوه بر این، وایکینگ ها اغلب از موم زنبور عسل استفاده می کردند تا سوراخ های کشتی های چوبی خود را ببندند.در قرون وسطی کشف شد که می توان از موم زنبور عسل نیز برای ساخت شمع استفاده کرد. قبلاً از چربی حیوانی برای این منظور استفاده می شد، اما بوی منتشر شده در این فرآیند ناخوشایند بود. در نتیجه، شمع ساخته شده از موم زنبور عسل بسیار محبوب شد.

چرا از موم زنبور عسل در محصولات آرایشی وبهداشتی استفاده میشود؟

موم زنبور عسل هنگامی که در کرم ها و ژل ها استفاده می شود، از پوست در برابر آلودگیهای محیطی مانند گرد و غبار میکروسکوپی، دود و دود سیگار محافظت می کند.

این مواد اکثرا شامل رادیکال های آزاد هستند که گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که اثرات مخرب خاصی بر بافت های زنده دارند. رادیکا لهای آزاد م یتوانند وارد سلو لهای ماشوند و به ماده ی ژنتیکی آن ها آسیب برسانند و موجب پیری زودرس سلو لهای ما یا حتی ایجاد جهش های خطرناک و سرطانی شوند. به طور کلی، آنت یاکسیدا نها عمر رادیکا لهای آزاد را کوتاه می کنند، موم زنبورعسل با پوشاندن پوست ما یک سد غیرقابل نفوذ ایجاد میکند و از تاثیر رادیکال های آزاد بر روی پوست ما جلوگیری می کند.

علاوه بر این، موم زنبور عسل اغلب به عنوان غیر کومدوژن شناخته می شود، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند و به پوست شما اجازه می دهد آزادانه نفس بکشد.

موم کاندلیلا        Candelilla                                                                        کاندلیلا

موم کندلیلا موم سفت و زرد مایل به قهو های که به صورت که به پوششی روی درختچ ههای کندلیلا یافت میشود.

صورت وحشی در شمال مکزیک و تگزاس رشد می کند. موم کندلیلا شبیه موم کارنائوبا است اما سختی کمتری دارد. از آنجایی که با موم های دیگر ترکیب می شود و هزینه کمتری دارد، موم کندلیلا عمدتاً به عنوان یک اکستنشن در فرمول های حاوی کارنائوبا، پارافین و سایر موم ها استفاده می شود.در پولیش، رنگ، جوهر، ضد آب و کاغذ کربن استفاده شده است.

درختچه های کندلیلا:

Euphorbia antisyphilitica

Euphorbia cerifera


موم میکروکریستالی                                                                                                          موم کریستالی

موم میکرو کریستالی از طریق پالایش نفت در نتیجه فرآیندروغن زدایی ایجاد می شود. نقطه ذوب بالایی دارد و می تواند به رنگ های سفید، مات یا رنگ های مختلف باشد. بسته به نوع، موم میکروکریستالی می تواند کمی نرم یا شکننده باشد.

این موم بی بو و انعطاف پذیر می تواند به ایجاد پایه ای درمحصولات پزشکی مانند کرم ها و پمادها کمک کند. همچنین به عنوان یک ماده ترکیب کننده به خوبی عمل می کند و به افزایش ضخامت و ویسکوزیته کمک می کند و همچنین به اتصال حلال هاو روغن ها به یکدیگر کمک می کند. از آنجایی که موم میکروکریستالی یکنواختی رنگ را ارائه می دهد، تاثیر منفی برظاهر هیچ دارو یا پمادی که در آن استفاده می شود، نخواهدداشت.

کاربردهای پزشکی موم میکرو کریستالی

موم میکرو کریستالی اغلب در صنعت پزشکی استفاده می شود و مزایای متعددی دارد. هنگامی که در لوسیون ها و کرم ها استفاده می شود، به عنوان یک عامل سفت کننده و سازنده ویسکوزیته عمل می کند. این موم همچنین می تواند ازتعریق مخلوط های پزشکی حاوی روغن یا مخلوط موم و روغن جلوگیری کند.

Carnauba موم                                                                               کارنابا

موم کارناوبا ، موم گیاهی که از برگ درخت نخل برزیل به دست می (Copernicia prunifera) کارنائوبا آید . موم کارناوبا که در بین موم های طبیعی به دلیل سختی و دمای ذوب بالا ارزش دارد، به عنوان یک جلادهنده غذایی گیاهی و به عنوان یک عامل سخت کننده یا ژل کننده در تعدادی از محصولات استفاده م یشود.

اگرچه در بسیاری از کاربردها با مواد مصنوعی ارزان تر جایگزین شده است ، اما همچنان به عنوان جزئی از براق کننده های مبلمان، چرم ، اتومبیل و کفش رایج است و در لوازم آرایشی مانند رژ لب استفاده میشود.

همچنین به عنوان پولیش برای آب نبات ها و قرصهای دارویی، قوام دهنده حلال ها و روغن ها و سخت کننده جوهرهای چاپ استفاده می شودپارافین موم پارافین یک موم بر پایه نفت است که از هیدروکربن های اشباع تشکیل شده وبافتی سفید و نرم دارد. بسته به نوع موم،پارافین می تواند در طیف وسیعی از نقاط ذوب باشد. موم پارافین دارای ویسکوزیته پایین، بی بو است و به راحتی با سایر محصولات مبتنی بر موم ترکیب می شود.

چه به تنهایی و چه به عنوان یک افزودنی استفاده شود، این موم سنگین از نظر مواد معدنی دارای مزایای درمانی مختلفی است.

کاربرد های پزشکی موم پارافین 

پارافین می تواند به موارد زیر کمک کند:

• درد مفاصل استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید

• سفتی عضلات

• التهاب

• پوست خشک

• سفتی عضلات

• ماساژهای درمانی

موم پارافین با حرارت دادن به مایع تبدیل می شود و قابلیت حفظ حرارت بالایی دارد.از آنجایی که به عنوان نوعی گرما درمانی عمل می کند، در کاهش سفتی و تسکین درد موثر است. به عنوان یک مایع گرم، میتوان آن را به راحتی در قسمت های مختلف بدن از آرنج تا پا استفاده کرد.موم امولسیون کننده موم امولسیون کننده دارای منبع ارگانیک است، اما درمان شده است، بنابراین می توان از آن در لوازم آرایشی و مرطوب کننده ها استفاده کرد. این پایه از اسیدهای چرب و روغن های گیاهی استخراج می شود و چیزی را ایجاد می کند که گاهی اوقات موم گیاهی نامیده می شود.سپس این موم با مواد شوینده )پاک کننده( ای که در آب حل می شود مانند سدیم دودسیل سولفات مخلوط می شود و به یک امولسیفایر تبدیل می شود.موم امولسیون کننده چگونه کار می کند؟ در کلاس های علوم ابتدایی، یکی از اولین چیزهایی که یاد می گیریم این است که روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند. حتی اگر بطری حاوی روغن و آب را تکان دهید، به سادگی از هم جدا می شوند. موم امولسیون کننده به عنوان یک عامل اتصال دهنده برای روغن و آب عمل می کند، به طوری که آنها می توانند باهم مخلوط و ترکیب شوند تا تونرها، لوسیون ها و البته مرطوب کننده های صورت بسازند.

کاربرد موم ها در ساخت رژ لب

برای ساخت رژ لب؛ باید مخلوطی از موم و روغن و رنگدانه داشته باشید. موم ها اساس رژلبها هستند زیرا از سفت و انعطاف ناپذیرشدن رژلب اطمینان می دهند. به طور معمول موم کارنوبا ،موم کندلیا ، موم زنبورعسل و موم میکرو کریستالی در میان سایرموم ها در فرمول رژ لب استفاده می شود. هر موم یک ویژگی منحصر به فرد ارائه می دهد و بسته به این که می خواهید محصول نهایی چگونه باشد از هر کدام استفاده میکنید.

منابع جمع آوری مطالب:

• https://www.britannica.com/technology/wax

• https://www.makingcosmetics.com/blog-07.html?lang=en_US

• https://chempri.com/en/insights/waxes

• https://rawchemistry.com/blogs/news/what-are-the-benefits-ofemulsifying-wax

• https://blendedwaxes.com/applications-by-industry/medical/

• https://www.bee-pollen-buzz.com/skin-healing-benefits-ofbeeswax

دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)