شپش سر

شپش سر نوعی حشره است که در میان موها رشد کرده و از خون پوست سر تغذیه می شود. این حشره سمج براحتی از بین نمی رود و با تخم ریزی به تکثیر خود میپردازد. این عارضه به راحتی در میان دانش آموزان انتقال پیدا میکند و مراحل درمانی مختلفی دارد.

شپش سر نوعی حشره است که در میان موها رشد کرده و از خون پوست سر تغذیه می شود. این حشره سمج براحتی از بین نمی رود و با تخم ریزی به تکثیر خود میپردازد. این عارضه به راحتی در میان دانش آموزان انتقال پیدا میکند و مراحل درمانی مختلفی دارد.

شپش سر از خون پوست سر انسان به عنوان منبع تغذیه خود استفاده می کند و باید فورا درمان شود.
تقریبا اغلب مردم با شپش سر مواجه شده اند. همانطور که بسیاری از والدین می دانند، شپش سر کودکان بسیار رایج تر است زیرا آنها هنگام بازی کردن با یکدیگر بیشتر در معرض تماس با هم قرار می گیرند. شما می توانید با استفاده از داروی شیمیایی شپش سر و یا استفاده از شانه شپش و مواد طبیعی درمان خانگی شپش سر را آغاز کنید. برای از بین بردن آنها استفاده کنید. در هر صورت، زمان و سعی و کوشش نیاز است. برای درمان قطعی شپش سر از مرحله ی یک شروع کنید.
• شپش سر چیست؟!

شپش ها حشراتی مضر از دسته ی انگل ها هستند. این بدان معنی است که آنها بدون یک میزبان انسان نمی توانند زنده بمانند. این گونه فقط می تواند روی بدن میزبان انسان زندگی کند، بنابراین شما نمی توانید آن را از سگ و گربه یا هر نوع حیوان خانگی دیگر که ممکن است داشته باشید، دریافت کنید. شپش ها بال ندارند، بنابراین آنها نمی توانند پرواز کنند. آنها شش پا و پنجه در انتهای خود دارند که به وسیله ی آن ها خود را به مو وصل می کنند. شپش سر می تواند در هر نقطه بر روی پوست سر قرار بگیرد، اما معمولا در موهای پشت گردن و اطراف گوش ها، که گرم تر است، یافت می شود. شپش سر یک بیماری شایع به ویژه در کودکان می باشد. رفع این حشرات سمج از موی سر می تواند دشوار باشد همچنین این بیماری بسیار واگیر دار است. علائم شپش سر شامل تشخیص شپش در مو، خارش سر، احساس تکان خوردن چیزی روی موی سر و یا احساس غلغلک روی پوست سر است. شپش سر از خون پوست سر به عنوان منبع تغذیه خود استفاده می کند. شپش سر گاهی نزدیک پوست و گاه در مژه ها و ابرو دیده می شود.

درمان های مختلف برای شپش سر
1. از پدیکولیساید یا شامپوی شپش برای درمان شپش سر استفاده کنید.

پدیکوساید را می توانید بدون نسخه پزشک هم تهیه کنید. یک بطری برای درمان فردی با موی کوتاه یا متوسط و دو بطری برای کسی که موی بلندی دارد لازم است. بعضی شامپو های شپش علاوه بر رفع شپش سر تخم شپش یا رشک را نیز می کشد اما بعضی دیگر فقط شپش های خزنده را می کشند. در صورتی که شپش های زنده را از بین بردید باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن رشک ها یا همان تخم شپش نیز باشید. به یاد داشته باشید که داروهای شیمیایی شپش حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که ممکن است اثرات پنهانی مضری برای بدن داشته باشد. به همین دلیل اگر نگران درمان شپش سر با داروی شیمیایی هستید در این مقاله روش های درمان خانگی شپش سر با استفاده از مواد طبیعی را نیز آورده ایم.

 
2. فرد لباس های قدیمی خود را بر تن کند.

از آنجا که ممکن است شپش ها بر روی لباس پرش کنند، بلافاصله پس از درمان شپش سر باید آنها را در آب گرم بشویید. به همین دلیل، بهتر است لباس های گران و یا جدید نپوشد.

 
3. درمان شپش سر را در حمام آغاز کنید.

تمیز کردن کف حمام از تمیز کردن مبلمان یا تخت آسان تر است. فرد بهتر است روی یک پلاستیک یا صندلی فلزی نزدیک وان بنشیند.

 
4. از شامپوی ضد شپش استفاده کنید.

شامپوی ضد شپش را بر روی پوست سر و مو بر اساس دستورالعمل های روی بطری شامپو بریزید. برای درمان شپش باید شامپوی شپش مدت زمان مشخص شده ای روی سر فرد باقی بماند، سپس می توانید آن را بشویید. بیش از مدت تعیین شده نباید شامپو روی سر بماند. آن را با آب گرم، بدون شامپوی دیگر بشویید. حداقل دو روز بعد از درمان نباید از شامپوهای دیگر استفاده شود.

 
5. با شانه شپش های مرده را از موهای خود خارج کنید.

بعد از حدود 8 ساعت، شپش های مرده و یا نیمه مرده را در لا به لای موهای خود خواهید دید. باید آن ها را با یک شانه مخصوص شپش به نام شانه نیت از موهای خود خارج کنید. این شانه ها در داروخانه ها موجود است، گاهی اوقات در درون جعبه ی شامپوی ضد شپش هم وجود دارند. بعد از استفاده از شانه شپش نیت آن را حداقل 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. دوباره سر فرد را 8 ساعت بعد چک کنید و شپش های باقی مانده را بردارید.

درمان های مختلف برای شپش سر
6. تا چند روز بعد هم موها را بررسی کنید.

از آن جایی که ممکن است از زمان درمان شپش سر، شپش ها تخم گذاری هم بکنند مهم است که حداقل به مدت دو هفته هر چند روز پوست سر و موهای فرد را بررسی کنید. اگر شپش بیشتری پیدا کردید، فرایند درمان شپش را دوباره شروع کنید. اگر ترجیح می دهید دوباره از داروی شپش استفاده نکنید، می توانید به جای آن از شانه شپش نیت استفاده کنید.

• درمان خانگی شپش سر با مواد طبیعی و با استفاده از شانه شپش نیت طبق همان دستور بالا، به شرح زیر است:
7. از سرکه سیب برای درمان شپش استفاده کنید.

با ½ فنجان سرکه سیب و ½ فنجان آب گرم موها را بشویید. آن را روی مو بریزید. موهای فرد را با شانه ی مخصوص شپش یا همان شانه نیت شانه کنید. این کار باعث می شود شپش های سمج راحت تر از بین بروند.

 
8. از روغن برای درمان شپش سر استفاده کنید.

گفته شده است که انواع مختلفی از روغن ها، در درمان شپش سر موثر است. می توانید روغن های زیر را امتحان کنید:

از روغن نارگیل استفاده کنید. ½ فنجان روغن نارگیل را روی پوست سر ماساژ دهید. برای رفع شپش ها و تخم های شپش از شانه شپش نیت استفاده کنید.

از روغن نیم یا چریش استفاده کنید. این روغن حشره کش طبیعی است که برای انسان ضرری ندارد. روغن را روی مو ها و پوست سر بمالید و چند دقیقه بگذارید بماند. سپس موها را با شانه شپش نیت شانه کنید تا شپش ها و تخم شپش یا رشک از موها خارج شود.

از روغن درخت چای استفاده کنید. مانند روغن نیم، این روغن هم یک حشره کش طبیعی است.

 
9. از اسانس این گیاهان برای درمان شپش استفاده کنید.

یک اسپری اسانس درست کنید. اسپری کردن اسانس این گیاهان روی مو و سر موجب می شود تخم شپش و شپش ها سست شوند و سریع تر بمیرند. در یک بطری اسپری 5 قطره روغن در یک اونس آب پر کنید. می توانید اسانس گیاهان دارویی زیر را امتحان کنید:

• اسطوخدوس

• پونه کوهی

• نعناع تند

• آویشن

• اکالیپتوس

رفع شپش سر
10. تمام لباس های فرد مبتلا باید شسته شود.

لباس، ملافه، حوله، بالش ها و هر چیز دیگری که قابل شستشو است باید در آب گرم شسته شود. وقتی که شپش ها در معرض دمای 54 درجه سانتیگراد یا بالا تر به مدت 5 دقیقه یا بیشتر قرار بگیرند، می میرند.

درمان های مختلف برای شپش سر
11. اقلامی که شسته نشده را در کیسه های پلاستیکی به مدت حداقل 8 ساعت مهر و موم کنید.

شپش ها در نبود هوا میمیرند. حداقل دو هفته قبل از استفاده از وسایل چوبی، پلاستیکی و فلزات آن ها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید.

 
12. ابزار و لوازم جانبی مو را در آب گرم خیس کنید.

شستشو شانه های پلاستیکی، برس و سایر لوازم مو در آب گرم برای حداقل 10 دقیقه برای کشتن شپش ها ضروری است.

 
13. موکت و مبلمان را با جارو برقی تمیز کنید.

شپش ها تمایل زیادی به سطوحی مانند فرش و مبلمان ندارند، زیرا آنها نیاز به تغذیه از طریق خون انسان دارند. با این حال، بهتر است که ریسک نکنید. بنابراین تمام موکت و مبلمان را، به ویژه در اتاق خواب فرد، با جارو برقی تمیز کنید.

جلوگیری از انتقال شپش

برای جلوگیری از انتقال شپش چه باید کرد ؟ شاید این سوال دغدغه ی خیلی از والدین ، معلمین و افرادی باشد که در اماکن عمومی با ا فراد زیادی سر و کار دارند باشد.
شپش مو معضلی است که اخیرا در بین کودکان خصوصا دانش آموزان شایع شده است.این موضوع در زمان بازگشایی مدارس به نگرانی اصلی خانواده ها و مسئولین آموزش وپرورش تبدیل شده است و متاسفانه سالانه تعداد قابل توجهی از کودکان وبزرگسالان به شپش سر مبتلا می شوند
و با توجه به اینکه فرد الوده به شپش می تواند از طریق تماس افراد و محیط پیرامون خود را نیز آلوده به این حشره کند بهتر است اگر مبتلا به آن شدید به فکر درمان شپش سر و حفظ فاصله ی اجتماعی خود با اطرافیان و خانواده باشید و شپش زدائی اتاق و پیرامون خود را نیز فراموش نکنید.


راه های ابتلا به شپش مو
 

ابتلا به شپش سر تمامی گروههای جامعه فقیر وغنی ، شهری و روستایی ، دختر وپسر را در بر  می گیرد. اینک دغدغه اصلی افراد خصوصا آنهایی که مبتلا نیستند فکر پیشگیری قبل از ابتلا به این معضل است و این افراد به دنبال راهی برای پیشگیری و محصولی جهت جلوگیری از انتقال شپش ازفرد آلوده به فرد سالم می باشند. اساسی ترین راههای انتقال شپش به افراد سالم تماس با همدیگر خصوصا مدارس ، سرویس ها ،اتوبوس ها و دیگر مجامع عمومی واستفاده از کلاه والبسه و وسایل شخصی فرد مبتلا است که این موضوع علاوه بر دانش آموزان ، دامن گیر دبیران و پرسنل مدارس هم شده است. و همین موضوع باعث خواهد شد افراد از حضور در کلاسهای درسی ومدارس واهمه داشته باشند.

پس اگر میخواهید از ابتلا به شپش در این شرایط  راهی یابید بهتر است از فرد مبتلا ، استفاده و درتماس بودن با وسایل شخصی او اجتناب کنید ، چرا که شپش موجودی زنده است که در پوست ، بدن و لباس فرد میخزد و بدون شک با تماس انتقال خواهد یافت.

بهترین روش از بین بردن شپش


یکی از بهترین روش ها برای در امان بودن از ابتلا به شپش و از بین بردن آن بدون شک استفاده از یک اسپری جلوگیری از انتقال شپش است که واحد تحقیق وتوسعه لابراتوار نلا بعد از بررسی های لازم موفق به فرموله کردن وتولید محصول ضد شپش نموده است که با استفاده ی افراد سالم سدی در برابر انتقال شپش از فرد مبتلا به وجود می آورد. 
قابل توجه است که این محصول عاری از سم بوده وهیچگونه عارضه جانبی ندارد.
در محلول جلوگیری از انتقال شپش نلا از مواد گیاهی استفاده گردیده که برای نوزادان ، خانم های باردار وشیرده قابل استفاده است.
طریقه ی استفاده از اسپری بدین شکل است که به راحتی می توانید این محلول را از فاصله ی 10 متری بر تمامی موها قبل از خروج از منزل اسپری نموده و به راحتی در اماکن آلوده در امان باشید.

شپشموی سر

قبل از اینکه راه های درمان شپش مو را برایتان بازگو کنیم بهتر است بدانید حشرات رده ای از بی مهرگان هستند که بزرگترین گروه بند پایان را به خوداختصاص می دهند.تنوع حشرات بسیار گسترده است که 70% این مجموعه را، حشرات مضر تشکیل می دهند که خود به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:                                                                                                          
1) حشراتی که از گیاه تغذیه می کنند مثل ملخ ،لارو و...
2) حشراتی که از فرآورده های دپوشده رشد می کنند مانند موریانه
3) حشراتی که انسان وسایر حیوانات را مورد حمله قرار می دهند مانند پشه ، مگس ،شپش و...
برخی از افراد به حشرات حساسیت شدیدی دارند وگاها دچار شوک حساسیتی نیزمی شوند که به حشرات انگل مشهور هستند و کک ها وشپش ها هم جز این دسته بوده وبا تغذیه از خون انسان رشد می کنند. این حشرات علاوه بر بدن انسان در لوازم شخصی فرد آلوده نیز زندگی کرده و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد که جهت مبارزه با شیوع حشرات مضر باید از مواد ومحلول های دفع حشرات بهر ه گرفته شود. 
همیین امر باعث خواهد شد تا در طول درمان شپش مو محیط اطراف نیز از این حشرات پاکسازی شوند تا سرعت درمان بیشتر شود.
اما در مورد حشرات که از گیاه تغذیه می کنند باید بدانیم که این موجودات به طور مستقیم به گیاه خسارت وارد می کنند و از بخش های مختلف گیاه تغذیه کرده و بصورت اجتماعی زندگی می کنند و رشد گیاه را با خطر نابودی مواجه می سازند.
 
بهترین روش درمان شپش مو

امروزه تولید کنندگان بسیاری در جهان وجود دارند که با فرمولاسیون های متنوع انواع داروی ضد شپش سر از قبیل محلول ها و آفت کش ها را برای از بین بردن شپش مو تولید می کنند که راه حل ساده و مقرون به صرفه ای جهت مبارزه با این حشرات باشد که متاسفانه اکثر آنها پایه شیمیایی داشته و از ترکیبات خطرناک آروماتیکی فرموله شده اند. این آفت کش ها به سه دلیل کم وبیش از چرخه گیاهشناسی در حال حذف هستند:                                         
1)تماس حاد یا مزمن با این مواد ممکن است در انسانها نیز تولید مسمومیت نماید.
2) علاوه بر موجودات مورد نظر ، محیط زیست را هم تحت تاثیر قرار می دهند.
3)حشرات به مرور زمان نسبت به این مواد ضد حشره مقاوم می شوند.
 
بدین منظور علی رغم توسعه تکنیک های پیشرفته وشناسایی سمیت آفت کش ها، حشره کش های گیاهی مورد توجه هستند. واحد تحقیق وتوسعه لابراتوار نلا پس از تولید محصول ضد شپش خود که راه حل کاملا گیاهی وغیر سمی جهت جلوگیری از رشد و شیوع شپش بود اقدام به فرموله نمودن محلول ضد حشره گیاهی خود به منظور ریشه کنی حشرات از لوازم ، وسایل ، البسه ،کمد وغیره نمود که کاملا پایه طبیعی داشته و باتوجه به فارماکوپه گیاهی پایه ریزی شده است.
کاربرد این اسپری برای دفع شپش از روی لباس و ملحفه خواهد بود و شما همزمان که در طول درمان و از بین بردن حشرات از پوست سرتان هستید با استفاده از این اسپری ضد شپش از انتشار آن به محیط جلوگیری خواهید کرد تا امکان رشد و شیوع مجدد را کاملا از بین ببرید.  
 
از بین بردن شپش با اسپری دافع حشرات نلا 

اسپری ضد شپش نلا با مکانیسم فلج نمودن ، مرگ حشره خواهد شد.

طرح تولید وساخت این محلول گیاهی با بهره گیری از اسانس های گیاهی و ضد حشره مانند رزماری ،اسطوخودوس و... است که علاوه بر اینکه خطری برای انسان ندارند با محیط زیست هم سازگار است و روشی عالی برای درمان خانگی شپش محسوب می شود.

خانم های باردار ، شیرده وکودکان هم می توانند به راحتی از این محلول در وسایل شخصی و البسه خود استفاده کنند.
جهت دفع حشرات گیاهان خانگی وآپارتمانی هم می توان از این محلول استفاده نمود به طوریکه که با پاشش مستقیم محصول بر روی برگ و تنه گیاهان می توان از رشد و گسترش حشرات جلوگیری کرد.
بوی تند عصاره گل همیشه بهار حشره کش موثری است و اغلب به منظور راندن حشرات بر روی گل ها پاشیده می شود. برگ اکالیپتوس به عنوان یک ضد حشره طبیعی شناخته می شود که به راحتی حشرات را فراری می دهد ماده موثره موجود در رزماری که آن را به عصاره تلخ مشهور ساخته برای فراری دادن پشه ها است.           
همچنین در یک سری از حیوانات خانگی وپرندگان که در لانه وقفس نگهداری می شوند حشرات موذی به نام شپشک ولارو آن  وجود دارند که مشکلاتی از قبیل ضعیف شدن ، خاراندن مداوم ، بی قراری و بی تحرکی حیوان را  در بر دارد که طی بررسی های گسترده ، محلول ضد حشره گیاهی نلا راهکار مناسبی جهت مبارزه با این حشرات کوچک معرفی می شود بدین صورت که این محلول بطور مستقیم در داخل لانه ، قفس ، پرها وداخل موهای حیوانات( بغیر از سر وچشم) پاشیده می شود . مواد موثره موجود در عصاره های این محلول از آزار بیشتر حیوان توسط حشرات جلوگیری کرده و خاصیت ضد عفونی کنندگی وترمیم زخم دارد ودر صورت خورده شدن نیز برای حیوانات مضر ومسموم کننده نخواهد بود.
قابل ذکر است که این محصول دافع مگس ، سوسک ،مورچه و... نمی باشد.

 از بین بردن شپش با شامپو شپش نلا

اخیرا تولید کنندگان آرایشی ، بهداشتی و دارویی محصولات همچون شامپو ضد شپش ، اسپری ضد شپش و انواع محلول و روغن را برای مبارزه بر علیه شپش وحشرات موذی ( گال ، رشک ) را تولید وروانه بازار نمودند که توسط مواد شیمیایی موجود در این شامپو ضد شپش ها از رشد شپش جلوگیری می نمایند ولی متاسفانه این محصولات حاوی مواد خطرناک شیمیایی از جمله دی فتوترین ، فنانترین ، دی سولفونون ها وپرمرتین هستند که حشره کشی از گروه موادشیمیایی مصنوعی ( پیریتروئیدها ) بوده و به شدت موجب بروز آلرژی ، سوزش ، گزگز و بثورات پوستی(جوش های زیرپوستی) می شود.
استفاده از شامپوهای ضد شپش حاوی آفت کش ها که به مرور زمان ساختار بدن شپش به آن مصون شده و دیگر کارآیی اولیه را درمقابل رشد شپش و پیشگیری از آن ندارد.
 در این میان لابراتوارآرایشی و بهداشتی نلا به علت شیوع شپش و تولید انواع داروی ضد شپش جهت توسط سایر تولیدکنندگان که بیشتر آنها بر پایه ی مواد شیمیایی می باشد، شامپو روغن ضد شپش نلارا فرموله نموده که این شامپو بدون مواد شیمیایی وسمی با عملکرد کاملا مکانیکی شپش در ناحیه سر و پشت گوش ‌ها که عامل ایجاد بیماری هست را از بین می برد. 
مکانیسم عمل شامپو ضد شپش نلا بسیار ساده است و با ترکیبات گیاهی بدون مضرات شیمیای شپش سر را درمان خواهد کرد و همانند گذشته نیازی به تراشیدن موی سر نخواهد ماند.
این شامپو به کمک اسانس ها و روغن های گیاهی به پوست سر نفوذ کرده با مسدود نمودن مجاری تنفسی شپش ، ساس ، بید ولاروها ، امکان اکسیژن رسانی وتنفس را قطع می کند ودرعرض 10 دقیقه به کمک شانه نمودن موها، رشک وشپش راجدا نموده وازبین می برد.
همچنین روغن های استفاده شده درترکیب این شامپو، التهاب ، قرمزی وزخم های ایجاد شده دراثرخارش وگزش را برطرف نموده و اسانس های گیاهی نیز در ساختاراین شامپو کمک درمانی هستند.

طریقه ی مصرف این محصول را در قسمت خصوصیات و یا کاتولوگ ارسالی به دقت مطالعه نمائید و طبق دستور از ان استفاده کنید.

در درمان سریع شپش همیشه مد نظر داشته باشد در کنار استفاده از شامپو و روغن های ضد شپش برای مو ار اسپری های دافع شپش و گال در محیط اطراف، رخت خواب ، لباس ها وکمدهایتان نیز دزر طول درمان استفاده کنید تا احتما هر گونه شروع مجدد آن از بین برود ، همچنین با در نظر داشته باشید چون این حشره قابل انتفال از فردی به فرد دیگر از طریق تماس مستیقبم و یا استفاده از اشیای مشترک است تا طول درمان پروتکا هلی بهداش شخصی خود را رعایت نمائید. 

شپشسر و درمان شپش با شامپو ضد شپش 

بعد ار اینکه فهمیدیم شامپو ضد شپش نلا چه تاثیری برای از بین بردن شپش و تخم شپش در موی سر دارد بهتر است بدانیم شپش چیست و چگونه در پوست سر عمل میکند تا در حد امکان از مبتلا شدن به « خود را محافظت کنیم.
شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شوند که فرد در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی ممکن است به آن مبتلا شود، چرا که شپش (پدیکلوزیساز) یکی از انگل‌های انسان می باشد که تمام عمر خود را بر روی پوست سر ولا به لای موها می‌گذراند. 
شپش در لابه‌لای موها و بر روی پوست سر مخصوصا در نواحی پشت گوش و در شرایطی که آلودگی شدید باشد در تمام سر و حتی در محاسن فرد دیده می‌شود. منبع تغذیه شپش خون انسان می باشد. 
بزاق شپش دارای مواد ضد انعقادی است که جلوی لخته شدن خون را می گیرد و باعث ایجاد خارش شدیدی نیز می شود. 
همانطور که مشهود است از مهم محل‌های بروز این بیماری مدارس ، مهد های کودک و مراکزعمومی می‌باشند که علاوه بر ایجاد مشکلات روانی برای دانش آموزان و خانواده آنها ، آلودگی به شپش می‌تواند باعث ایجاد اختلالات جسمی و بیماری‌های ثانویه ای شود که از طریق تماس منتقل می شوند. 

رشک (تخم شپش) به محل خروج ساقه مو از فولیکول می‌چسبد و در صورتیکه شرایط برای زندگی مناسب باشد( وجود دمای 36- 22 درجه سانتی‌گراد ) در مدت 7 روز به لارو (شپش نابالغ) تبدیل می‌شود. 
در آخر مجددا به این یک نکته ی مهم اشاره میشود که باید بدانید شپش از راه تماس فرد سالم با افراد آلوده به شپش و استفاده از وسایل فرد آلوده مثل کلاه ، لباس و... منتقل می گردد. 
پس باید در صورت مبتلا شدن به شپش مو نه تنها از پوست و موی سرتان برای رهایی از آن محافظت کنید، محیط پیرامون را نیز با یک اسپری دافع حشرات مدام گندزدایی نمائید تا از شیوع آن در محیط هایی که حضور دارید جلوگیری کرده باشد.

دانلود فایل

نظرات کاربران

متن نظر شما (اجباری)